Posicionament de la CUP respecte el pacte de govern

Després de les eleccions municipals del 24 de maig passat, i en base als acords assolits entre diferents grups polítics (i el recent “no acord” per tal que ICV s’hi sumés), encetem aquesta legislatura amb un equip de govern inèdit i sorprenent: PSC-CiU-Podemos. Aquells qui han governat al poble durant els darrers 35 anys, aquells que s’han  dit el nom del porc fessin el que fessin, ara pacten per no perdre el poder. I aquells que es presentaven com a “aire fresc”, com a nova manera de fer política, com a regeneració democràtica, pacten amb qui sempre ha tingut el poder i, a les primeres de canvi, fan cas omís al codi ètic que havien estat treballant en els mesos anteriors.

El PSC, legítim guanyador de les eleccions, ha fet el possible per mantenir-ho tot controlat, per a continuar passant la piconadora davant l’oposició. Algú creia de debò que formarien un govern en minoria, que els obligaria a mantenir un diàleg obert amb la resta de forces de l’oposició per a arribar a acords que tiressin endavant el poble? Algú creia que CiU, davant l’espectacular davallada electoral, no es vendria l’ànima per agafar un tros del pastís? Algú creia que Ganemos (Podemos, que per un simple tema burocràtic, no poden amagar a la majoria de la població a quina organització política pretenen representar) acabarien donant el poder als de sempre, ja anirem veient a canvi de què?

Les forces minoritàries que han entrat a formar govern diuen que ho han fet perquè entenen que des de dins es pot tenir més incidència en els canvis que volen impulsar... O tenen un concepte estrambòtic del que significa democràcia, o no entenen que fer governar al PSC amb 5 regidores (la majoria absoluta està en 9) et dóna la mateixa força i no t’obliga a empassar-te gripaus com han fet (i hauran de fer), o senzillament tenien molt clar el que pretenien: assegurar-se la cadira, tocar poder.

En referència a l’acord concret de govern (el podeu trobar aquí), quin és exactament el projecte que proposa el pacte  de govern?  Quin mandat clar se’n deriva? Per a nosaltres és clar que el pacte respon a la voluntat de seguir manant, tot i el descens en vots i regidores. El document és un cúmul d’indefinicions, conté una manca absoluta de concrecions. Per una banda, és normal que així sigui en una declaració d’intencions (esperarem a veure el Pla de Govern), però no d’una manera tan descarada. És un document de mínims sense cap tipus d’ambició, i no preveu cap canvi en les polítiques dels últims 35 anys. Gestió purament administrativa.

Però tot i la nostra crítica política al govern que enceta aquesta legislatura, absolutament legítima des del punt de vista legal, nosaltres plantejarem mesures i propostes valentes. Des de l’oposició, esperant que allò que diuen en el llistat de punts de l’acord de govern de “cercar el màxim consens possible” permeti, com a mínim, que escoltin les nostres propostes. Pensem que no podem seguir amb una política continuista, no podem seguir amb les mateixes polítiques que ens han governat durant els últims 35 anys.

En una proper comunicat farem una valoració punt per punt de l’acord de govern signat, però hi ha un punt que especialment ens entristeix, i és el fet que en aquesta legislatura sembla ser que tampoc aconseguirem disposar d’una biblioteca municipal com ens mereixem. Una biblioteca que permeti avançar al poble culturalment. La cultura no deu ser una prioritat per a aquest equip de govern.