Al·legacions al POUM

El passat mes de setembre, conjuntament amb la plataforma Salvem el Poble, vam presentar un seguit d'al·legacions al POUM aprovat inicialment durant el Ple Municipal del mes de maig. Aquestes queden resumides com podeu veure a continuació:

Per què ens oposem al projecte que ha presentat el consistori per reordenar el municipi de Palau-solità i Plegamans? Ens hi oposem perquè en la seva elaboració no s'ha tingut en compte per a res la voluntat majoritària dels ciutadans, sinó les ànsies especulatives d'uns quants propietaris. Perquè la nova ordenació pensa en un creixement desmesurat de la població; segons els governants, per reordenar sense que això suposi una despesa per a les arques municipals, s'ha de créixer necessàriament. Perquè quan han acordat les bases d'aquest POUM no han pensat ni per un moment que els temps estan canviant d'una manera molt accelerada i que de grans ciutats al voltant de la capital catalana ja en tenim prou (Mollet, Santa Coloma, Badalona, Montcada...). Palau no té vocació de ciutat sinó que es vol mantenir com un poble, conservant els valors de poble. Si és necessari un creixement, ha de ser controlat, en aquells llocs en els que això no suposi un dany ni per al medi ambient, ni per a les persones. Cal dotar al poble d'aquells serveis que li són necessaris i que li manquen. Per fer-ho possible no cal especular, sinó posar-hi imaginació, seguint l'exemple dels pobles que ho han aconseguit. S'ha d'ajudar als joves a combatre l'atur, i també ajudar a les famílies que ho estan passant malament i que estan prop del llindar de la pobresa. El POUM de Palau ha de ser innovador i valent, i servir de mirall per a altres pobles. ELS GOVERNANTS HAN D'ESTAR AL SERVEI DEL POBLE, I NO A L'INREVÉS.

Les al·legacions giren al voltant dels punts següents:

- Disposar d'una ordenança que reguli que les zones en les que es pot construir habitatge unifamiliar, es canvii per “uni” i “bi” familiar i es permeti fer divisió horitzontal.

- Fer una ordenança municipal que reguli que els nous edificis que es construeixin al municipi, siguin autosuficients energèticament.

- De la rotonda del Restaurant Julià a Can Molinot, qualificar-ho de zona verda/agrícola, intercalant horts urbans.

- La zona industrial de llevant (a l'esquerra), perquè així està contemplat al Pla de Gallecs, ha de quedar com a zona agrícola.

- Ampliar la tipologia de casc antic del carrer de Baix fins a la Riera de Caldes.

- Mantenir totes les zones verdes que corresponen al Pla Parcial El Castell. Mantenir el camí de la Serra com a tal, com a camí, no com una nova ronda de circumval·lació per a vehicles.

- Mantenir la zona de Can Cladellas com espai de penetració natural.

- L'ús de l'Avinguda Navarra s'ha d'estudiar en un Pla Especial.

- Qualificar el bosc de Can Padró i el bosc de Can Boter com a zona verda i de protecció paisatgística.

- Fer un Pla Especial de reforma interior per a l’edifici del Sindicat Agrari i annexos, per a la conservació d’un element tan singular i que és patrimoni del poble de Palau-solità i Plegamans.

- Que l'alçada reguladora de les noves edificacions no s'excedeixi en cap cas PB+1. Només entenem que l'alçada pugui arribar a PB+2 a certes zones de creixement del centre del poble (de Can Cortès a l'Alzina i de l'Avinguda Catalunya a la Riera de Caldes).

- El plantejament del POUM no ha de contemplar créixer. S'ha de mantenir la situació actual o inclòs pensar en decréixer.

- No requalificar sòl agrícola.

- La situació econòmica i social actual no està d'acord amb el POUM presentat. Un projecte de 130M€ no s'entén en aquests moments i pensem que s'ha de canviar i adequar-lo a la situació actual.

En definitiva, volem que el poble de Palau-solità i Plegamans continuï sent el que és: un poble. El nostre poble. I aquest POUM no s'ha fet seguint aquesta premissa. Tant si es creix fins als 26000 habitants (segons les dades de l'equip de govern) com si es creix fins vora els 40000 (segons els nostres càlculs), deixarem de ser el que volem: un poble. I pensem que aquest és el sentir majoritari de totes les ciutadanes i els ciutadans de Palau: volem seguir sent un poble. Perquè quan parlem de seguir estant envoltats de zones verdes pensem en boscos i camps, en zones verdes rurals com tenim majoritàriament ara, no pensem en zones verdes urbanes amb uns pocs arbres i una mica de gespa. No pensem en créixer amb edificacions de PB+3 com recull el POUM provisional que, tenint en compte la tipologia existent, representen blocs de pisos que ens allunyen de mantenir la tipologia de poble que volem. Hi ha moltes coses que s'han d'arreglar, però no a qualsevol preu. Hem de fer un POUM diferent, hem de ser imaginatius a l'hora de buscar els recursos necessaris per arreglar aquelles parts del nostre poble que tenim clar que hem d'arreglar. No podem cometre els mateixos errors que s'han comès a la gran majoria de pobles del Vallès. No podem seguir creixent en base a especular amb el totxo quan està demostrat que aquest creixement econòmic és precisament el que ens ha portat, en bona mesura, a la situació econòmica que estem patint. Ara no és el moment de créixer, sinó d’adequar la despesa a la realitat social que ens envolta. No podem pretendre créixer quan no s’està creixent enlloc, i supeditar la despesa a realitzar, a un hipotètic creixement que no veiem factible per enlloc.

Perquè ens estimem el nostre poble i no volem que es converteixi en ciutat, farem tot el que estigui al nostre abast per a que aquest POUM no s'aprovi tal com està plantejat actualment.

Podeu trobar les al·legacions presentades al registre al document adjunt.